Tryllevand til varme sommerdage

TryllevandTilVarmeSommerdage.pdf

Fedt- og vidensfattige kostråd uden bid i!

Nyt studie fra The Harvard School of Public Health, viser at rådet om at undgå mættet fedt ikke holder isoleret set. Nu må det være slut med fejlinformationerne og fedt og sundhed. Slut med fejlinformationerne om kulhydrater og sundhed. Det drejer sig ikke om fedtfattig mad! Kulhydrater er ikke sunde pr. definition!

Mættet fedt er ikke så slemt, som vi gør det til. Og der er slet ingen grund til, at erstatte det med kulhydrater af dårlig kvalitet. Det gør bare ondt værre.

Det der er sundt, er “hele” og reelle fødevarer, såsom jomfruolier, fuldkorn, frugter, bær, animalske produkter (når dyrene ikke er opdrættet til at være unaturligt fede), bælgfrugter, fisk og skaldyr.

De 10 kostbud, der har eksisteret siden 2005, er et oplagt redskab, for folk der gerne vil spise sund og god mad, uden at skulle være hverken asketiske eller fanatiske. De er lavet med udgangspunkt i nyere forskning fra bl.a. The Harvard School of Public Health og anbefalingerne fra The Institute For Functional Medicine samt en god forståelse for, hvordan kroppen fungerer.

De 10 kostbud

  1. Skån din krop for al tilsat sukker – både det synlige, det usynlige og det kunstige
  2. Spis fuldkornsprodukter og fuldgryn – de raffinerede korn kan kroppen ikke bruge
  3. Sky ikke fedt – det drejer sig om typen og kvaliteten fremfor kvantiteten
  4. Spis protein af ordentlig kvalitet
  5. Spis bælgfrugter, nødder, frø og kerner hver eneste dag
  6. Spis dig smuk i økologiske grøntsager, bær og frugter hver dag – mindst 600 gr
  7. Drik halvanden liter vand, ren grøntsagsjuice, grøn te, urtete og sort the hver dag – hvis du bare må have kaffe eller alkohol, så gå efter nydelse og kvalitet, lidt men godt
  8. Spis regelmæssigt – spring aldrig morgenmaden over, flere små måltider er vejen frem
  9. Spis afbalancerede måltider med sundt fedt, kvalitetsprotein, ’hele’ kulhydrater og grøntsager – gerne så økologisk som muligt
  10. Selv med så god mad, er det en god idé at tage en daglig multivitamin/mineral, et D-vitamintilskud og eventuelt mælkesyrebakterier – hvis du vil understøtte med flere kosttilskud, så rådfør dig med fagfolk først

-www.umahro.dk   

Uddybende kommentar

Se Umahros uddybende kommentar til forskningen og vidensbasen om fedt, hjertekarsygdom, ernæring, vægt og sundhed her:

http://www.provector.dk/showsingle.asp?epid=7057&iid=101

Forskning

“Background: A reduction in dietary saturated fat has generally been thought to improve cardiovascular healh.

Results: During 5–23 y of follow-up of 347,747 subjects, 11,006 developed CHD or stroke. Intake of saturated fat was not associated with an increased risk of CHD, stroke, or CVD.

Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD…”

Am J Clin Nutr 2010;91:535–46

A focus of dietary recommendations for cardiovascular disease (CVD) prevention and treatment has been a reduction in saturated fat intake, primarily as a means of lowering LDL-cholesterol concentrations. However, the evidence that supports a reduction in saturated fat intake must be evaluated in the context of replacement by other macronutrients. Clinical trials that replaced saturated fat with polyunsaturated fat have generally shown a reduction in CVD events, although several studies showed no effects. An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies, although some have provided evidence of an increased risk in young individuals and in women. Replacement of saturated fat by polyunsaturated or monounsaturated fat lowers both LDL and HDL cholesterol. However, replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate, can exacerbate the atherogenic dyslipidemia associated with insulin resistance and obesity that includes increased triglycerides, small LDL particles, and reduced HDL cholesterol. In summary, although substitution of dietary polyunsaturated fat for saturated fat has been shown to lower CVD risk, there are few epidemiologic or clinical trial data to support a benefit of replacing saturated fat with carbohydrate. Furthermore, particularly given the differential effects of dietary saturated fats and carbohydrates on concentrations of larger and smaller LDL particles, respectively, dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity.

Am J Clin Nutr 2010;91:502–9.

Nytårsmenuen 2009

Klik her for at se nyheder...